vineri, 18 noiembrie 2016

Strabunicii si America-poveste de la inceputul lui 1900


De doua zile stau pierdută prin arhivele din Ellis Island... si incerc sa imi aduc aminte toate povestile cu neamurile noastre plecate prin America, la inceputul secolului XX, in perioada "marii Imigrari". Acum cativa ani, la o curatenie generala, “am salvat” o fotografie cu “ai nostri” plecati spre Taramul Fagaduintelor! De fapt, o jumatate de fotografie, pentru ca cealalta jumatate o “casapisem” cand eram mici...

Si am incercat sa le dau de urmă...


In perioada marilor migratii (1892- 1924),  peste 20 de milioane de oameni au intrat in Ameria pe la Ellis Island. Irlandezi, evrei, italieni, francezi, lituanieni, polonezi si multi romani din Ardeal si Banat. Si-au luat cu ei cultura, obiceiurile, costumele, bucataria... De fapt, asta inseamna Ameria! Iar sec XIX- XX, e o alta perioada in care Statele Unite se construiesc "din noi”!

Eu stiam, de mica, o poveste: casa noastra cealalta, "de dincolo, de la Gâjdoriu", este prima casa din Mandra la fundatia careia s-a folosit ciment şi prima casă făcută cu bani din America! (Auzisem cum plecau 6 luni cu vaporul dus si munceau la carbuni ca sa isi plateasca drumul, apoi munceau un an in America si se intorceau alte 6 luni pe mare) Aşa ca am fost curioasa sa descopar povestea casei pe care am mostenit o, mai in profunzime...



peste 20 de milioane de povesti.
Multe dintre ele romanesti, autentice... din Ardeal si din Banat! Din Mandra...

Primii emigranti romani erau la origine "austro-ungari", fiind majoritari din Transilvania. Au plecat acolo, apoi au trimis "chemare" prietenilor romani, de acasa. Foarte multi din Tara Fagarasului. Cativa chiar din Mandra. O parte dintre ei s-au intors cu bani in perioada interbelica, si-au facut casute (cu o firma de italieni) si au deschis afaceri in tot Ardealul.
Multi mandreni au plecat prin Fiume (astazi Rijeka, Croatia), sau din Bremen, cu  vasul Friederich der Grosse, ori cu un vapor al companiei engleze Cunard, vapor care se chema Carpathia si care, intamplator, este vasul care a cules supravietuitorii Titanicului! Un prieten, de aici de acasa, Sebi a lu Oara Mija, de peste drum, are in lucru un proiect despre plecarea fagarasenilor in America, povestile lor. Cerceteaza chiar sa vada din ce sate de la noi erau cei care, in aprilie 1912, se aflau pe vasul care prelua cei 700 de supravietuitoi ai Titanicului, cati mandreni si "de-ai cui erau"...

" Sunt inca in stadiu de cautare si de informare. Ai nostri nu au fost in State nici unul, cel putin dintre cei din care ma trag si eu. Mos Mija si mama Viroana au fost numai pana in Bucuresti, eu nu i-am mai prins insa. Dar imi aduc aminte ca vecinii mei, ai lu Budac, aveau un tablou cu "unchiu si matusa din America". Mi-a ramas adanc intiparit in minte datorita faptului ca, spre deosebire ce celelalte poze cu membrii ai familiei lor, asta era color! Intentia mea este sa merg o data si sa caut in baza de date de la Ellis Island impreuna cu maica-mea care ii mai stie dupa nume, dupa neamuri. De exemplu e un nene care are un nume foarte exotic: Habakuk Taflan, in 1909 avea 35 cand a intrat in SUA. Eu imi aduc aminte de ai lu Habacuc, dar nu mai stiu cine sunt. Multi isi scriau numele maghiarizat..."

M-a fascinat povestea lui Sebastian Petrisor. Am scos si eu cateva fise din arhivele de la Ellis Island. Zară, de ai nostri, au fost 3. Gheorghe, Janos şi Tlazin. Au plecat in 1906. Nu aveau nici 18 ani... Am mai gasit pe Elisems Taflan, pe Ghyorghy Bera, pe Constantin si Gheorghe Socaciu. Numele sunt putin "pocite" din cauza maghiarizarii si asa figurează în baza de date a mormonilor!

Passenger Record
American Family Immigration History Center at Ellis Island

Firs Name: Ghyorghy
Last Name: Zara
Ethnicity: Hungary, Romanian
Last place of residence: Mundra, Hungary
Date of arrival: oct 10, 1906
Age at arrival: 17 y
Gender: M
Marital Status: S
Ship of Travel: Friederich der Grosse
Port of departure: Bremen


In galeria digitala a New York Public Library, exista o colectie a lui William Williams (1862-1947) adunata de acesta in perioada in care lucra comisionar pentru imigratie la Ellis Island Immigration Station din New York. Colectia contine 97 de imagini realizate in intervalul 1906-1914. Sunt atat fotografii de ansamblu, exterioare si interioare, cat si portrete ale imigrantilor inregistrati acolo. Portretele au fost realizate de Augustus Francis Sherman (1865-1925), un fotogaf amator ce a profitat de functia de director al arhivei, pe care o avea la centrul de imigrare. Printre cei fotografiati se afla si portretele a sase romani imbracati in porturi populare. Imagini reprezentative pentru strabunicii nostri din Tara Fagarasului  de atunci (Muzeul de fotografie)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu