duminică, 20 noiembrie 2016

Chanel: femeia care a revoluţionat moda



Primii ani din viață

Contrar așteptărilor, primii ani din viața Gabriellei Bonheur Chanel nu au fost deloc unii trăiți în lux și îndestulare. După anii petrecuți în orfelinatul Abbaye d’Aubazine, Chanel și-a încercat norocul în colorata lume a cabaretului, în calitate de cântăreață. În fiecare seară, la Caffè Rotond se auzeau acordurile a două melodii ”Qui a vu Coco?” și ”Ko-Ko-Ri-Ko”, care în scurt timp i-au adus și apelativul de Coco.

Drumul spre succes

La 25 de ani, în 1904, viața avea să i se schimbe din nou, odată cu apariția baronului Étienne Balsan, un bărbat foarte influent, moștenitor al unei dinastii în industria textilă. Coco devine amanta recunoscută a lui Balsan și se mută la una din proprietățile sale, acolo unde începe din pasiune să creeze pălării. Aprecierea înaltei aristocrații franceze i-a dat lui Coco curajul de a face primii pași în lumea modei, în 1909, ea deschizând un magazin la parterul apartamentelor lui Balsan, în Paris. Cu ocazia aceasta l-a cunoscut și pe Arthur ”Boy” Capel, un afacerist pentru care îl va părăsi în scurt timp pe Balsan.Capel o ajută să își deschidă un magazin în 21 Rue Cambon din Paris, urmând ca apoi să se extindă în Deauville și doi ani mai târziu și în Biarritz.


În 1920, afacerea ei avea să ajungă la cote nebănuite, odată cu lansarea primului ei parfum, Chanel No. 5. Numele "Chanel n°5" a fost un șoc în acea epocă în care parfumurile aveau nume imaginare și fantastice. Șocul mai mare a fost însă confecția sticlei: nonconformistă, dreptunghiulară, de cristal transparent. În scurt timp Chanel n°5 devine parfumul cel mai vândut în lume.

În paralel, în 1925, Coco își pune semnătura pe jacheta fără guler care devine un simbol al casei de modă. Designul ei a fost unul revoluționar pentru acea perioadă. Elementele împrumutate din vestimentația masculină, accentul pus pe confort și eleganță, au fost o inovație în materie de modă și o motivație pentru femei de a renunța la corsete și haine incomode.


Un alt design revoluționar pentru anii 20 a fost ”micuța rochie neagră”. Chanel a avut curajul de a alege o culoare asociată cu durerea și tristețea și de a îi schimba complet valențele.

Povești de dragoste și controverse

Dacă în timpul Primului Război Mondial Coco a lucrat pentru o scurtă perioadă ca infirmieră într-un spital, iar ocupaţia nazistă a scos-o pentru câtva timp în afara afacerilor cu obiecte vestimentare, în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial Coco s-a implicat într-o relaţie sentimentală cu un ofiţer nazist, fapt care a dus la o scădere a popularităţii ei şi, implicit, a cifrei de afaceri în Paris.


Coco alege să se retragă pentru o perioadă în Elveţia, de unde se întoarce în 1953, la vârsta de 70 de ani, pentru a repune pe picioare afacerile sale cu îmbrăcăminte. Pe 5 februarie 1954, în Rue Cambon 21, Chanel prezintă o nouă colecție inspirată de stilul anilor 20. Deși initial presa nu a înțeles-o, iar criticii de modă au prezentat colecția drept un mare eșec, Gabrielle Coco Chanel a rămas fidelă stilului ei natural, dând naștere peste două sezoane unei alte piese vestimentare ce va revoluționa lumea modei: ”tailleur”-ul.

Paris, 10 ianuarie

”Gabrielle (Coco) Chanel, una dintre cele mai mari creatoare de modă ale secolului XX, a murit aseară în apartamentul său din Hotelul Ritz, la vârsta de 87 de ani”, titra ziarul The New York Times, în 1971.

Sute de oameni au ales să îi aducă un omagiu femeii care a revoluționat moda, biserica Madeleine fiind neîncăpătoare pentru toți cei care au dorit să își ia la revedere de la icon-ul lor. Mulți dintre cei prezenți au purtat costumul Chanel în memoria sa, ca un testimonial al faptului că moștenirea Chanel nu se va stinge niciodată.



La aproximativ zece ani după moartea sa, designerul Karl Lagerfeld a preluat conducerea casei de modă Chanel. Astăzi compania continuă să prospere, generând profituri uriașe în fiecare an. Acest lucru se datorează faptului că interpretând spiritul modernist al epocii în care a trait, Chanel a creat imaginea femeii libere, revoluționare și moderne. Ea a creat nu doar piese vestimentare, ci le-a insuflat femeilor un nou crez, le-a dat curajul să se exprime liber, să își îmbrățișeze feminitatea și să înțeleagă că înainte de toate, ”simplitatea este esenţa eleganţei adevărate”.

Sursa : http://www.iutta.ro/povestea-brandului-chanel



           

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu